Ytliga blodkärl ansikte

Ytliga blodkärl eller telangiektasier i ansiktet är ett problem för många och det kan bero på flera orsaker. Några är ärftliga faktorer, det kan bero på för mycket sol eller trauma. De flesta problem kan behandlas, såsom vidgade kapillärer, kärlnystan, röd näsa, diffus rodnad. Det kan vara allt ifrån små kärlnystan, små som knappnålshuvuden, till kärl som sprider sig som ytliga nätverk över kinderna. Du behöver inte längre täcka och dölja dina röda kinder och näsa. Du kan nu prova IPL som står för intensivt pulserande ljus, Tekniken med Ellipse IPL bygger på att högintensivt ljus dras till synliga blodkärl och diffus rodnad. Dessa upphettas och förstörs inom några tusendels sekunder.

Man bör räkna med i genomsnitt 1-3 behandlingar med ca 4 veckors intervall. Du blir inte bara av med dina kärl och röda kinder, din hy får en ökad lyster och spänst i huden eftersom behandlingen med IPL ökar kollagenet i huden. Vid behandlingstillfället appliceras en gel och därefter en applikator nära hudytan som avger ljusenergi. Behandlingen känns som en varm ”snärt” vid varje ljuspuls. Denna ljusenergi gör att det röda färgämnet i blodet, hemoglobinet koagulerar och blodet kan därmed inte längre passera i de ytliga kärlen. De behandlade kärlen som inte längre har någon funktion bleknar av och försvinner. Efteråt kan du bli röd och svullen. Detta lägger sig efter någon dag och du ser resultat ganska omgående.

Problem med ytliga kärl och rodnader behöver inte bara vara kosmetiskt missprydande, det kan även finnas rent medicinska orsaker bakom och även en del hudsjukdomar, till exempel rosacea kan ge rent olidliga problem. Rosacea är en kronisk sjukdom som kännetecknas av rodnad och ibland även kvisslor som liknar acne. Det är vanligt förekommande.Behandlas du för en medicinsk indikation som t ex rosacea, får du räkna med att behöva göra flera behandlingar initialt och sedan ett par behandlingar per år då rosacea inte går att bota. IPL är dock den behandling som gör dig relativt symtomfri.

Före och efter en behandling/ Pia Forsslund

Ytliga blodkärl